mandag 27. april 2009

Skulptur - GODISOPERAEN

SKULPTUR tredimensjonal form

ADDITIV FORM
SUBTRAKTIV FORM
KONSTRUKTIV FORM
grunnformene som utgangspunkt for tredimensjonal formditiv


Oppgave 1
Finn ut: Hva er additiv-, subtraktiv og konstruktiv form?
SVAR: additiv legge til
Subtraktiv trekke fra
Konstruktiv å konstruere f.eks et hus.

Oppgave 2
Velg en av de tre formuttykkene som utgangspunkt og finn ut hvordan du kan jobbe i forhold til grunnformene. Lag mange (min. 5) skisser med ideer. Drøft ideene. Bruk nettet og biblioteket for å hente inn ideer. Til slutt skal du ende opp med ei skisse som du skal videreføre til en skulptur.
Skisse:

Tittel: KAKE
Størrelse: 80 X 60
Teknikk: Akryl på lerrett


Oppgave 3
Materialvalg: Du kan velge papp, leire, gips, pappmasjé, ståltråd, tre, plast, tekstil…
Velg et materiale som egner seg til ditt uttrykk. Materialet du velger vil også være med på å påvirke uttrykket.



Her er bilder av operaen, et fant jeg på nettet og et bilde fikk jeg
av min formingslærer, som hadde vært i Oslo og tatt
masse fine bilder av operaen


Brownies
500 g sukker + 4 egg -> hvispes til eggedosis
500 g mørk sjokolade (70%) + 250 g smør ->smeltes
250 g hvetemel røres inn
Stek på 180 °C i ca. 25 min.


Vivians sjokoladekake
Sjokoladekake i langpanne oppskrift fra Ingrid Hoås
5 egg og 6,5 dl sukker -> piskes til eggedosis
375 g marg - smeltes og haes i eggedosisen
9 dl hv. mel+4,5 ts bakepulver+3 ts vaniljesukker
+4,5 ss bakekakao -> blandes i røra vekselvis med melka.
3,5 dl melk
5 ss appelsinmarmelade tilsettes røra til slutt.
Kaken stekes i langpanne, på 180°C i 30-35 min.


Fyll:
200 g marg + 200 g melis -> røres hvitt
2 ss drikkekakao + 1 plate kokesjokolade -> som smeltes
1 vispet egg
3 ss kruttsterk varm kaffe.
5-6 romdråper (essens)
Ingrediensene røres inn i fyllet etter hvert.




Sjokolademarengs
(Sverre Sætres oppskrift)
60 g eggehvite (2 egg)
30 g sukker
30 g melis
1 ss kakaopulver
Stek på 150°C i ca 1t. el. Til marengsen blir stiv og tørr.
Pisk eggehvite og sukker stivt, sikt på melis og kakao som skilles inn med slikkepott.
Haes i sprøytepose m ½ cm sprøyteåpning lag stenger på stekeplaten,



Pynt:
GUL: Skall av sitron
GRØNN: druer, agurk
BRUN: Sjokolade og kakaopulver, nøtter (valnøt)
BLÅ: blå druer



Ideer til tittel på prosjektet:
* Den spiselige operaen
* Den søte operaen
* Godisopera
* Sjokoladetoppen



Her spises kaka Sunna og Anna likte den visst ;D

Forresten de andre som
smakte opera-kaka
syntes den var god
de også :=)))



Oppgave 3:
Egenvurdering:
Hva er det viktigste du har lært i arbeidet med denne oppgaven?
Dette er en øvelse/trening på hva jeg kan lage
Og jeg har funnet ut at med de materialene jeg har brukt og fremgangsmåten jeg/vi ar brukt, kan det lages en konstruktiv form, jeg kan ikke bake.

Hva er du mest fornøyd med?
Rød tråd i skolen og livet for øvrig, kanskje en dag blir det som jeg ønsker.
(Men Vivians dødsfall er foreløbig den oppgaven jeg er mest fornøyd med.)

Hvorfor er du fonøyd med denne oppgaven?
Det er fargerikt og smaker godt.

Har du jobbet effektivt og klart å tenke kreativt?
Ja fordi jeg ville vise hva jeg kan, også at det går an å tenke nytt i forhold til materialet.
Grunnen for at jeg velger visuelle kunstfag er at jeg vil være

Først valgte jeg sjokolade som materiale.
Og etter en diskusjon med Kari og Astrid, fant alle ut at med baking kunne vi lage en større form, og den kunne spises (jeg er jo glad i mat ;oD).
Og til slutt ble ideen om GODISOPERAEN skapt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar