SKULPTUR tredimensjonal form
ADDITIV FORM
SUBTRAKTIV FORM
KONSTRUKTIV FORM
grunnformene som utgangspunkt for tredimensjonal formditiv
Oppgave 1
Finn ut: Hva er additiv-, subtraktiv og konstruktiv form?
SVAR: additiv legge til
Subtraktiv trekke fra
Konstruktiv å konstruere f.eks et hus.
Oppgave 2
Velg en av de tre formuttykkene som utgangspunkt og finn ut hvordan du kan jobbe i forhold til grunnformene. Lag mange (min. 5) skisser med ideer. Drøft ideene. Bruk nettet og biblioteket for å hente inn ideer. Til slutt skal du ende opp med ei skisse som du skal videreføre til en skulptur.
Skisse:
Tittel: KAKE
Størrelse: 80 X 60
Teknikk: Akryl på lerrett
Oppgave 3
Materialvalg: Du kan velge papp, leire, gips, pappmasjé, ståltråd, tre, plast, tekstil…
Velg et materiale som egner seg til ditt uttrykk. Materialet du velger vil også være med på å påvirke uttrykket.
Her er bilder av operaen, et fant jeg på nettet og et bilde fikk jeg
av min formingslærer, som hadde vært i Oslo og tatt
masse fine bilder av operaen
Brownies
500 g sukker + 4 egg -> hvispes til eggedosis
500 g mørk sjokolade (70%) + 250 g smør ->smeltes
250 g hvetemel røres inn
Stek på 180 °C i ca. 25 min.
Vivians sjokoladekake
Sjokoladekake i langpanne oppskrift fra Ingrid Hoås
5 egg og 6,5 dl sukker -> piskes til eggedosis
375 g marg - smeltes og haes i eggedosisen
9 dl hv. mel+4,5 ts bakepulver+3 ts vaniljesukker
+4,5 ss bakekakao -> blandes i røra vekselvis med melka.
3,5 dl melk
5 ss appelsinmarmelade tilsettes røra til slutt.
Kaken stekes i langpanne, på 180°C i 30-35 min.
Fyll:
200 g marg + 200 g melis -> røres hvitt
2 ss drikkekakao + 1 plate kokesjokolade -> som smeltes
1 vispet egg
3 ss kruttsterk varm kaffe.
5-6 romdråper (essens)
Ingrediensene røres inn i fyllet etter hvert.
Sjokolademarengs
(Sverre Sætres oppskrift)
60 g eggehvite (2 egg)
30 g sukker
30 g melis
1 ss kakaopulver
Stek på 150°C i ca 1t. el. Til marengsen blir stiv og tørr.
Pisk eggehvite og sukker stivt, sikt på melis og kakao som skilles inn med slikkepott.
Haes i sprøytepose m ½ cm sprøyteåpning lag stenger på stekeplaten,
Pynt:
GUL: Skall av sitron
GRØNN: druer, agurk
BRUN: Sjokolade og kakaopulver, nøtter (valnøt)
BLÅ: blå druer
Ideer til tittel på prosjektet:
* Den spiselige operaen
* Den søte operaen
* Godisopera
* Sjokoladetoppen
Her spises kaka Sunna og Anna likte den visst ;D
Forresten de andre som
smakte opera-kaka
syntes den var god
de også :=)))
Oppgave 3:
Egenvurdering:
Hva er det viktigste du har lært i arbeidet med denne oppgaven?
Dette er en øvelse/trening på hva jeg kan lage
Og jeg har funnet ut at med de materialene jeg har brukt og fremgangsmåten jeg/vi ar brukt, kan det lages en konstruktiv form, jeg kan ikke bake.
Hva er du mest fornøyd med?
Rød tråd i skolen og livet for øvrig, kanskje en dag blir det som jeg ønsker.
(Men Vivians dødsfall er foreløbig den oppgaven jeg er mest fornøyd med.)
Hvorfor er du fonøyd med denne oppgaven?
Det er fargerikt og smaker godt.
Har du jobbet effektivt og klart å tenke kreativt?
Ja fordi jeg ville vise hva jeg kan, også at det går an å tenke nytt i forhold til materialet.
Grunnen for at jeg velger visuelle kunstfag er at jeg vil være
Først valgte jeg sjokolade som materiale.
Og etter en diskusjon med Kari og Astrid, fant alle ut at med baking kunne vi lage en større form, og den kunne spises (jeg er jo glad i mat ;oD).
Og til slutt ble ideen om GODISOPERAEN skapt.
mandag 27. april 2009
Farger
Kalde – varme farger
Varme: Høyre side av sirkelen (gul, rød, orange, fiolett)
Kalde: Venstre side av sirkelen (grønn, blå, blågrønn, turkis) – Fjerne og passive farger
Jeg valgte å jobbe med varme farger først og
rødorange er den varmeste fargen i fargesirkelen.
Varme: Høyre side av sirkelen (gul, rød, orange, fiolett)
Kalde: Venstre side av sirkelen (grønn, blå, blågrønn, turkis) – Fjerne og passive farger
Jeg valgte å jobbe med varme farger først og
rødorange er den varmeste fargen i fargesirkelen.
Kråknin - Papirklipp
Dette er en frioppgave om jeg har jobbet med selv
Og den henger nå i vinduet på klasserommet.
Tittel: Kråknin
Størrelse: 55 cm høy
Teknikk: Papirklipp
KRÅKNIN
Jeg har kastet opp
og knårket badet skikkelig
En annen mamma hadde villetvaske.
Ikke kødd med meg,
da knårker jeg badet ditt!
(Vet du hva kråknin er?
Kråknin er en bakerie som spiser
alt av vaskepulveret og såpen.
Den liker seg veldig godt der det er rent.
USA driver USA,
men jeg driver dette drikkelandet,
som går ad dundas )
Og den henger nå i vinduet på klasserommet.
Tittel: Kråknin
Størrelse: 55 cm høy
Teknikk: Papirklipp
KRÅKNIN
Jeg har kastet opp
og knårket badet skikkelig
En annen mamma hadde villetvaske.
Ikke kødd med meg,
da knårker jeg badet ditt!
(Vet du hva kråknin er?
Kråknin er en bakerie som spiser
alt av vaskepulveret og såpen.
Den liker seg veldig godt der det er rent.
USA driver USA,
men jeg driver dette drikkelandet,
som går ad dundas )
mandag 20. april 2009
torsdag 16. april 2009
Utstilling våren 2009
Her ønsker jeg velkommen til
min første separatutstilling
Med dise ordene:
Velkommen til utstillingen min.
Kanskkje dere vil se dette som et avbrekki fra hverdagens mas og kjas.
i denne visningen vil dere se bare abstrakt kunst,
men forsjøk å forestille dere noe. Hva som helst.
Takk
---------------
Her er jeg sammen med læreren min
i Visuelle kunstfag
Jeg solgte mange trykk av mine tre akrylbilder, jeg er veldig fornøyd med salget:
onsdag 15. april 2009
Mønsterbygging
MØNSTERELEMENT
RAPPORT
MØNSTER
BORDFLATEMØNSTER
TAKT OG RYTME
Oppgave 1
Finn ut: Hva er et mønsterelement, en rapport, en mønsterbord og et flatemønster?
Hva menes med takt og rytme i mønsterbygging?
Hva er ornament, symbol, piktogram, bumerke, vernesymbol og monogram?
Mønsterelement – form ex. firkant Rapport – gjentakelse av form Mønsterbord – bord/remse av former Flatemønster – fyller hele flata Takt og rytme – Ornament –form, motiv, pynte opp Symbol – tegn som har en betydning Piktogram – bilde, symbol Bumerke – symbol, kjenner igjen Vernesymbol – beskytte Monogram – sammensetning av bokstaver
MØNSTERKOMPOSISJON
Som mønsterelement skal vi bruke bokstaver. Bruk photoshop og velg ut en bokstav. Den skal være utgangpunktet for mønsterbygginga di. Jobb i A4-format.
Sett sammen mønsterelementet til border i svart hvitt og prøv ut:
forskjellig avstand
overlapping
speilvending
positiv og negativ form
Plukk ut 2 border som du syns er bra. Sett farge på dem. Velg 2 av Ittens fargekontraster.
Liggende A4-format. Ta utskrifter.
Lag 2 flatemønster hvor du bruker samme mønsterelement. Velg sammensetting og farger selv. A4 format. Ta utskrifter.
Mønsterelement er mønster som er satt sammen av former.
Rapport er en sammensetning av en form
O-er:
RAPPORT
MØNSTER
BORDFLATEMØNSTER
TAKT OG RYTME
Oppgave 1
Finn ut: Hva er et mønsterelement, en rapport, en mønsterbord og et flatemønster?
Hva menes med takt og rytme i mønsterbygging?
Hva er ornament, symbol, piktogram, bumerke, vernesymbol og monogram?
Mønsterelement – form ex. firkant Rapport – gjentakelse av form Mønsterbord – bord/remse av former Flatemønster – fyller hele flata Takt og rytme – Ornament –form, motiv, pynte opp Symbol – tegn som har en betydning Piktogram – bilde, symbol Bumerke – symbol, kjenner igjen Vernesymbol – beskytte Monogram – sammensetning av bokstaver
MØNSTERKOMPOSISJON
Som mønsterelement skal vi bruke bokstaver. Bruk photoshop og velg ut en bokstav. Den skal være utgangpunktet for mønsterbygginga di. Jobb i A4-format.
Sett sammen mønsterelementet til border i svart hvitt og prøv ut:
forskjellig avstand
overlapping
speilvending
positiv og negativ form
Plukk ut 2 border som du syns er bra. Sett farge på dem. Velg 2 av Ittens fargekontraster.
Liggende A4-format. Ta utskrifter.
Lag 2 flatemønster hvor du bruker samme mønsterelement. Velg sammensetting og farger selv. A4 format. Ta utskrifter.
Mønsterelement er mønster som er satt sammen av former.
Rapport er en sammensetning av en form
O-er:
Avstand:
fredag 3. april 2009
AKTIVITETSDAG
På høsten har vi aktivietsdag på skolen,
jeg meldte meg på Fotosafari.
Vi starta ved skolen
og gikk først til en roehage
der ble det tatt mange bilder av blomster.
Og deretter stoppa vi øverst i gata og
tok bilder av arkitektur,
Men mitt bilde av arkitektur "fant"
jeg oppe i Kirkeveien der de rev et hus.
For det gamle huset skulle gi plass
for et nytt hus med leiligheter.
jeg meldte meg på Fotosafari.
Vi starta ved skolen
og gikk først til en roehage
der ble det tatt mange bilder av blomster.
Og deretter stoppa vi øverst i gata og
tok bilder av arkitektur,
Men mitt bilde av arkitektur "fant"
jeg oppe i Kirkeveien der de rev et hus.
For det gamle huset skulle gi plass
for et nytt hus med leiligheter.
Tittel:
Størrelse: A4
Teknikk: Foto bearbeidet i Photoshop, skrevet ut på papir og limt på papp
Tekst:
Sreruseren er kjempeverdifull
på grunn av det helbredende treverket
som finnes i det gamle huset.
Og her er motivet hentet like øst for
"gamle U-bygget" på Værnes
her var det et perfekt motiv
for dette bildet.
Tittel:
Størrelse: A4
Teknikk: Foto bearbeidet i Photoshop, skrevet ut på papir og limt på papp
Størrelse: A4
Teknikk: Foto bearbeidet i Photoshop, skrevet ut på papir og limt på papp
Tekst:
Myten om kongen som hadde
så mye blod på hendene
at han ikke fikk vasket det av...
Og under flystripa var det også
fine motiv å ta bilder av
Tittel:
Størrelse: A4
Teknikk: Foto bearbeidet i Photoshop, skrevet ut på papir og limt på papp
Størrelse: A4
Teknikk: Foto bearbeidet i Photoshop, skrevet ut på papir og limt på papp
Tekst:
Jeg må kjøpe kamelmelk,
derfor drar jeg til Egypt
Og til slutt kom vi til Prestegådshagen,
her fant vi mange spennende motiv.
her fant vi mange spennende motiv.
Tittel:
Størrelse: A4
Teknikk: Foto bearbeidet i Photoshop, skrevet ut på papir og limt på papp
Størrelse: A4
Teknikk: Foto bearbeidet i Photoshop, skrevet ut på papir og limt på papp
Tekst:
Jeg er ikke dum,
men det er menneskets ego
som tror
at plante ikke føler
at plante ikke føler
BAKEPENSEL
OPPGAVE:
Lag en bruksgjenstand
Materiale: Leire
Vi brukte cernit-leire.
Dette gikk mye bedre enn da vi
prøvde med vanlig leire (blåleire)
Lag en bruksgjenstand
Materiale: Leire
Vi brukte cernit-leire.
Dette gikk mye bedre enn da vi
prøvde med vanlig leire (blåleire)
torsdag 2. april 2009
Vivian dødsfall
Her er oppgaven jeg valgte
Oppgave 4:
Akrylmaling på lerret
Overfør ideen din til lerret. Tegn opp motivet svakt med blyant/kull først.
Fargebruk:
Valgfritt, men husk å bruk det du har lært om farger når du velger. Gjør bevisste valg.
Komposisjon:
Bruk også det du har lært om komposisjon.
Tekstur:
Kan lages på mange måter. Hvis du bruker sparkel, kan du lage mye/litt tekstur. Malinga kan også bearbeides med for eksempel svamp for å skape tekstur.
Finn ut hva som passer til ditt uttrykk.
Tittel: Vivians dødsfall
Størrelse: 50 x 40
Teknikk: akryl på lerret med sparkel som tekstur.
Sesanav (Isopaalca ammøebes)
Det er en sykdom som angriper blodet og det må settes på plaster.
På nettet fant vi om Eyil Sesanav
som er en Borgesian bibliotekar med sitt sitat:
”Fra sinn til idè;
Fra idè til ord;
Fra ord til liv”
Skissen til Vivians dødsfall
Tittel: SKISSE
Størrelse: A2
Teknikk: kulltegning
Detalj fra skisen
En detalj tatt med mackofunksjon på fotoappaatet,
detaljen er skrevet ut på papir og monert på papp
Tittel: TEPPE
Størrelse: A4
Teknikk: papirutskrift montert på arkitekturpapp.
TEPPE
Død av dragefeber,
Unnskyld meg du er en dust
som ikke vasker deg.
Da får du Poro Deyhypaklose
og det kan man dø av.
Vi vil ikke det!
Detalj tatt med Macrofunksjon
Detalj fra Vivians dødsfall,
som er laget med aquarell-filter i Photoshop.
Her vil jeg fortelle dere litt om Vivians dødsfall:
Vivian er en tankeløs jentunge som roter seg bort i ting hun ikke har noe med.
En dag så går det galt, siden finnes hun ikke mer.
Sånn var det!
Synd men sant.
Kanskje kan det være en mager trøst at hun døde uten smerter og angst
for at jeg ga henne en overdose med morfin.
Jeg blir helt sikkert dømt til 6000 dager på vann og brød, men hva gjør det!
Oppgave 4:
Akrylmaling på lerret
Overfør ideen din til lerret. Tegn opp motivet svakt med blyant/kull først.
Fargebruk:
Valgfritt, men husk å bruk det du har lært om farger når du velger. Gjør bevisste valg.
Komposisjon:
Bruk også det du har lært om komposisjon.
Tekstur:
Kan lages på mange måter. Hvis du bruker sparkel, kan du lage mye/litt tekstur. Malinga kan også bearbeides med for eksempel svamp for å skape tekstur.
Finn ut hva som passer til ditt uttrykk.
Tittel: Vivians dødsfall
Størrelse: 50 x 40
Teknikk: akryl på lerret med sparkel som tekstur.
Sesanav (Isopaalca ammøebes)
Det er en sykdom som angriper blodet og det må settes på plaster.
På nettet fant vi om Eyil Sesanav
som er en Borgesian bibliotekar med sitt sitat:
”Fra sinn til idè;
Fra idè til ord;
Fra ord til liv”
Skissen til Vivians dødsfall
Tittel: SKISSE
Størrelse: A2
Teknikk: kulltegning
Detalj fra skisen
En detalj tatt med mackofunksjon på fotoappaatet,
detaljen er skrevet ut på papir og monert på papp
Tittel: TEPPE
Størrelse: A4
Teknikk: papirutskrift montert på arkitekturpapp.
TEPPE
Død av dragefeber,
Unnskyld meg du er en dust
som ikke vasker deg.
Da får du Poro Deyhypaklose
og det kan man dø av.
Vi vil ikke det!
Detalj tatt med Macrofunksjon
Detalj fra Vivians dødsfall,
som er laget med aquarell-filter i Photoshop.
Her vil jeg fortelle dere litt om Vivians dødsfall:
Vivian er en tankeløs jentunge som roter seg bort i ting hun ikke har noe med.
En dag så går det galt, siden finnes hun ikke mer.
Sånn var det!
Synd men sant.
Kanskje kan det være en mager trøst at hun døde uten smerter og angst
for at jeg ga henne en overdose med morfin.
Jeg blir helt sikkert dømt til 6000 dager på vann og brød, men hva gjør det!
ASABEREN
Tittel: Asaberen
Størrelse: 50 x 60
Teknikk: Akryl på lerret.
Asaberen er et lite vesen i
samme størrelse som en baby.
Og den er Vivians hjelper
og redder henne fra sykehuset.
Blodsvik rød-blå
En av oppgavene var å male et bilde
Jeg valgte å bruke to primærfarger
rød og blå
Tittel: Blodsvik
Størrelse: 60 x 80
Teknikk: Akryl på lerret
Teknikk: Akryl på lerret
Først malte jeg den røde fargen
så lot jeg dette tørke
før jeg malte det neste strøket
så lot jeg dette tørke
før jeg malte det neste strøket
Her kommer diktet jeg skrev til bildet:
Blodsvik er meget farlig å gjøre!
Sånn at den personen
den som har begått den synd,
han kommer til Helvete!
Og ser Satan i øynene.
Sånn at den personen
den som har begått den synd,
han kommer til Helvete!
Og ser Satan i øynene.
Dette bildet er lagt inn på photoshop
og teksten er og lagt oppå.
og teksten er og lagt oppå.
Her er en detalj av bildet
onsdag 1. april 2009
Jeg maler
Jeg synes det er best å male med akrylmaling
På skolen bruker vi disse sortene.
Her ser du hvilken teknikk jeg bruker, og min malepensel er hendene.
På skolen bruker vi disse sortene.
Her ser du hvilken teknikk jeg bruker, og min malepensel er hendene.
der jeg viser hvordan jeg maler
Abonner på:
Innlegg (Atom)